Provider moet verplicht simlock verwijderen

providers

Vele telefoons zijn voorzien van een simlock. Echter wat de meeste consumenten niet weten is dat de provider na een jaar verplicht is om mee te werken aan het verwijderen van de simlock. Bovendien mogen zij hier ook geen kosten voor in rekening brengen. De gedachte hierachter is dat de provider zijn kosten binnen 12 maanden heeft terug verdiend, of dit nou gaat om een abonnement met toestel of om prepaid.

Regelgeving

OPTA heeft een goedkeuring gegeven op het feit dat providers hebben bepaald dat zij na een jaar een deblokkeringscode willen bieden om een mobiel toestel simlock vrij te maken. Ondanks deze goedkuering is er nog geen wet of ander overheidsbesluit gebaseerd voor deze zaak. De OPTA was wel van plan dit vast te laten leggen, echter was dit al in 2002 en is dit tot op heden nog niet gebeurd.

Bovendien heeft het ministerie van economische zaken in 2006 besloten dat er geen aanleiding is om hierover een regelgeving in te voeren. Ondanks dat hiervoor geen regelgeving is heeft de OPTA aangegeven dat er geen problemen bekend zijn voor het vrijgeven van deblokkeringscodes door providers.

Provider geeft geen deblokkeringscode

Wilt uw provider geen deblokkeringscode vrijgeven? Dan adviseren wij u een klacht in te dienen via Consuwijzer. Zij gebruiken uw klacht als signaal en hierdoor heeft u de kans dat dit opgepakt gaat worden. Tevens bestaat de mogelijkheid de klacht anoniem in te dienen.